BERBAGI

Hasil carian imej untuk istana lama nabi sulaiman

 

MENGUNGKAP MISTERI ISTANA KERAJAAN NABI SULAIMAN YANG DIGILAKAN YAHUDI

Mengungkap misteri istana kerajaan Nabi Sulaiman yang terletak di Jurusalem telah cuba dilakukan oleh para arkeologi dan penelitian tersebut ternyata membuahkan hasil dengan penemuan akan sisa bangunan yang dipercayai sebagai peninggalan istana kerajaan Nabi Daud dengan pusat ibukotanya.

Namun, bagaimana dengan bekas kerajaan Nabi Sulaiman sendiri? Semak ulasan yang ada di bawah ini untuk mengetahui dengan lebih jelas soal msiteri yang membuat banyak orang panasaran.

Selama pemerintahan Hizkia, perluasan tembok kota dilakukan sampai ke barat yang mungkin sekarang kita kenal dengan kota lama Jurusalem. Sisa-sisa peninggalan istana kerajaan Nabi Daud dipercayai telah ditemukan oleh seorang ahli arkeologi Israel, Eilat Mazar yang penemuannya diumumkan pada 04 Ogos 2005 dan di situ juga ditemukan situs pintu gerbang dengan lengkungan setinggi 60 kaki dan dinamakan strukturBatu Melangkah.

Ada terdapat dapat Al-Quran bahawa orang Yahudi diperintahkan oleh Allah SWT, tepatnya penjelasan ini ada dalam Surat Al-Baqarah (2:58) bahawa orang Yahudi diperintahkan masuk ke negeri Jurusalem sehingga bisa menikmati hasil bumi sepuasnya dan untuk memasuki pintu gerbang sambil mengucap “Hitthah, nescaya kami ampuni kesalahanmu” seraya menundukkan diri.

Sayangnya, peninggalan kerajaan Nabi Sulaiman itu penemuannya belum pasti. Bahkan untuk mengungkap legenda misteri istana tersebut sudah dicuba dengan melakukan penggalian terowong di bawah tanah untuk mendapatkan situs tersebut. Penggalian dikhabarkan sudah sampai di bawah tempat suci umat Islam yang dikenali sebagai Masjid Al-Aqsa, dan ini memacu kemarahan umat Islam kerana mereka khuatir bangunan tersebut akan rosak.

SEJARAH KERAJAAN NABI SULAIMAN

Diungkapkan oleh catatan sejarah bahawa Nabi Sulaiman dan Ratu Saba pernah bertemu dan hal ini tentu berdasarkan pada penelitian yang dilakukan di negeri tua Saba di selatan Yaman. Terungkap melalui penelitian terhadap reruntuhan bahawa di kawasan tersebut pernah hidup seorang “ratu” antara 1000SM hingga 950SM dan melakukan perjalan ke Jurusalem. Surat An Namidiketahui sebagai sumber lengkap segala hal berkaitan dengan pemerintahan, kekuatan politik dan ekonomi diantara dua orang penguasa tersebut.

Misteri bekas istana kerajaan Nabi Sulaiman seperti ada hubungan dengan Ratu Saba dan keterangan yang ada dalam surat An Nami menyatakan bahawa seekor burung Hud membawa berita dan burung ini merupakan salah satu tentera Nabi Sulaiman. Disebutkan juga dalam surat tersebut bahawa kerajaan dan istana yang mewah dan mengkagumkan dimiliki oleh Nabi Sulaiman, bahkan pada zaman itu, istana tersebut dipenuhi dengan teknologi canggih, banyak benda berharga dan karya seni yang luar biasa. Salah satu yang bakal membuat semua orang terkagum ialah pintu gerbang istana yang pembuatannya menggunakan bahan daripada kaca (gelas).

Terjadi kemusnahan pada istana Nabi Sulaiman dan satu-satunya bahagian yang tertinggal ialah tembok istana yang kini dijadikan “tembok ratapan” oleh kaum Yahudi. Mengapa istana tersebut dihancurkan adalah kerana kesombongan yang disertai tindakan jahat bangsa Yahudi. Namun,tidak hanya istana yang menjadi mangsa kerakusan Yahudi, kemusnahan juga dilakukan di beberapa tempat lain sekitar Jurusalem.

Masih diusahakan oleh para arkeologi Israel untuk membuktikan bekas peninggalan istana kerajaan Nabi Sulaiman kerana di dalam istana itu disebut-sebut terdapat banyak harta karun. Kerana sudah ribuan tahun, ada kemungkinan bekas istana tersebut ada jauh di dalam tanah; tertimbus. Ada juga khabar mengatakan selepas Nabi Sulaiman wafat, anaknya meneruskan pemerintahan beraja namun ketika iu banyak penduduk menjadi derhaka sehingga Allah SWT menghukum dengan gempa bumi dahsyat yang menyebabkan istana Nabi Sulaiman terbenam ke dalam tanah. Rupa-rupanya bukan mudah untuk mengungkap misteri istana kerajaan Nabi Sulaiman.

Nota: Istana Nabi Sulaiman ini lebih dikenali dalam kalangan kaum Yahudi sebagai Kuil Sulaiman (Temple of Solomon)

 

Loading...